Kickingstangen
består af to rør, der er ført ind i hinanden. Det ene rør er fastgjort til et
kardanledsbeslag, der er fastgjort til masten. Det andet rør er fastgjort til et
vippebeslag, der er fastgjort til bommen. I det ydre rør er boret nogle huller i hvilke
man isætter en løs øjebolt som det indre rør støder imod. Hullerne bestemmer bommens
nedre stilling -en for sejlads(nedre stilling) og -en for havnesituationen(øvre
stilling). Kickingstangen begrænser således bommens stilling i nedadgående retning
medens den opadgående retning er bestemt af den traditionelle kickingstrap.
Ved anvendelse af kickingstangen undgår man, at bommen kommer ned
til een når man stryger sejlet og bomstolen(pagajen) såvel som en evt bomdirk er
overflødig. Kickingstangen kan nemt demonteres ved udtagning af to pindbolte.
Hele herligheden er udført efter min tegning af en lokal
"rustfristålmand" og koster ca 1500 kr.