Strutter Folkebådens rig er enkel: sidevanter og strutter. Alligevel kan strutterne give anledning til diskussion blandt sejlerne. Hvordan står strutterne hos hurtige sejlere? - Førhen havde flere sejlere strutter, der kunne trimmes fra cockpittet. Jeg har selv haft det; men har pillet det af igen, for der blev for mange parametre i trimmet, og vi havde aldrig helt styr på hvor vi "var henne". Lad være med det pjat, og find i stedet for et godt grundtrim. Her er nogle ideer og tips: For at få det rigtige tvist i toppen af sejlet, er det
vigtigt at strutstagene er trimmet rigtigt. Hvor totte dine strutter skal være afhænger af, hvor blød din mast er, og hvor stor forkurve, der er i dit storsejl. |
|
|
Det vigtigste er, at din mastekurve er jævn, så toppen f.eks. ikke "drypper". I så fald vil dit sejl have folder fra fokkegodset og ned mod agterenden af bommen. En strut, der er tottet for meget betyder omvendt, at sejlet lukker i toppen.
|
I følge regel 6.1.12 skal
strutten netop sprede 900 mm (+/- 10 mm) Har du tjekket din strut for nylig? |
|
Tværpinden må højest fastgøres 100 mm fra enden af strutpindene. | |
Du må således gerne lave en tværstiver, der lukker helt sammen om enderne. På den måde slipper du for det besværlige lille stykke blik, som holder strutstaget inde. | |
Det er en god ide at sætte tape på enderne, så de ikke gnaver i sejlet når du sejler læns. |
Standardbeslaget til justering af strutter fungerer udmærket. Drop muskelbokse og vippearme, som fokkeskødet kan fiske. |